• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Banker som sänkt räntan

Pojop

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
610
Mottagna reaktioner
300
Poäng
487
Vet inte om ja la denna i en bra och rätt kategori.
Men igår satt jag mig och ringde sambons långivare och ville sänka räntorna då dem gått upp en hel del.
Ikano sänkte 1.5% (9.99% till 8.49% utan att ta UC.)
Santander sänkte 1.8% (9.39% till 7.59% utan ta UC)
Ica kunde inte sänka något där har hon 7.45%.

Sprid på där ni lyckats sänka med/utan UC så kan vi hjälpa varandra nå nya räntor.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gröngurka

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
13 Februari 2019
Meddelanden
217
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Vet inte om ja la denna i en bra och rätt kategori.
Men igår satt jag mig och ringde sambons långivare och ville sänka räntorna då dem gått upp en hel del.
Ikano sänkte 1.5% (9.99% till 8.49% utan att ta UC.)
Santander sänkte 1.8% (9.39% till 7.59% utan ta UC)
Ica kunde inte sänka något där har hon 7.45%.

Sprid på där ni lyckats sänka med/utan UC så kan vi hjälpa varandra nå nya räntor.
Hur gick du tillväga? "Hotade" du med att lösa lånet eller liknande om de inte sänkte räntan?
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
610
Mottagna reaktioner
300
Poäng
487
Hur gick du tillväga? "Hotade" du med att lösa lånet eller liknande om de inte sänkte räntan?
Faktiskt inget hot alls. Va bara väldigt saklig och sa att omständigheterna i världen gör ju att hennes kostnader ökat mycket och fick ner dem utan konstigheter. Hon har ju betalat allt i tid o även extra amorterat ibland så betalhistoriken var ju fin med.
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
132
Poäng
327
Jag lyckades sänka 1% på Nstart.
Tjafsat med dom över telefon och mail flertalet gånger.
Men spelar ju mindre roll när dom höjt räntan från 13,5% till 19%. Fick ner den till 18%. Dock skickat in ärende till ARN gällande oansvarig kreditgivning. Lär ej gå igenom men bra att dom får bekänna lite färg när dom är så otroligt otrevliga och okunniga.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Jag lyckades sänka 1% på Nstart.
Tjafsat med dom över telefon och mail flertalet gånger.
Men spelar ju mindre roll när dom höjt räntan från 13,5% till 19%. Fick ner den till 18%. Dock skickat in ärende till ARN gällande oansvarig kreditgivning. Lär ej gå igenom men bra att dom får bekänna lite färg när dom är så otroligt otrevliga och okunniga.
Arn bryr dom sig nog inte så mycket om eftersom deras beslut inte är bindande. Hoppas inte lånet beviljats för mer än ett år sedan.
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Borde väl finnas utrymme att förhandla räntenivåer om alternativet för kreditbolagen är att de får kreditförluster. Bättre att få tillbaka sina utlånade pengar med lite ränta än inga pengar alls. Om kreditbolagen får stora kreditförluster som en följd av att folk inte kan betala sina lån påverkar det ju också kreditbolagen själva och då borde de bli mer ödmjuka med sina räntenivåer. Att vara skuldfri är så klart det bästa men skuldsatt och kreditgivare sitter faktiskt båda i "lånebåten".
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
132
Poäng
327
Så du kom på nu 2023 efter 3 år att du tycker dom haft en oansvarig kreditgivning? Pga räntorna som höjts av alla banker mer eller mindre? Haha...
Yes, eftersom dom lovade att sänka räntan efter 12mån vilket ej skedde trots klockren betalningshistorik. Har även mail på det. Dessutom höjde dom mer än riksbanken. Finns såklart fler osaker än det. Dom har misskött GDPR också. Orkar inte gå in på allt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp